10 tanda kucing menyayangi kita

Manusia menyayangi kucing. Tapi tahukah korang tanda2 kucing menyayangi kita? Adakah kita sedar? Kat sini admin akan bagitau 10 tanda kucing menyayangi kita

Mengusap dahi atau kening kat kita
Ni selalu kucing kita buat kan? Kalau lagi lama kucing tu dengan kita, makin kerap dia buat camni. Kalau korang baru amikk kucing tu, tengok laa tingkah laku dia. Kalau tetiba dia gesel, tu maknanya dia mula percaya dan sayang. Jangan pulak korang sengkeh die tetiba. Hilang percaya nanti, silap2 malam nanti dia datang geget telinga korang masa korang tidor


Duduk atau selalu tertidur dekat kita
Kadang2 kalau kita tengah lepak depan TV atau laptop mesti dia datang slow nak lepak dengan kita. Sedar2 dah tertidur pon kan? Jangan laa halau die atau kacau dia tidor. Ni pon salah satu tanda dia sayang kat kita. Nak teman kita tidap masa. Tabiat ni juga menunjukkan kita ni milik dia. Takkan membiarkan kita jauh dari dia walaupon waktu rehat dia. So otomatik korang dah ade bodyguard, si kucing!

Mengusap/menggeselkan pipi kat kita
Selalu tak korang nampak dia buat camni kat bucu meja, tepi almari atau kat rak buku? Tau tak apa maksud tu? Maksudnya dia tengah tanda kawasan laa tu. Bukan pancut2 je, gesel2 camni pon cara dia tanda kawasan. Dr. Mary Becker, seorang veterinar cakap kucing ada mengeluarkan minyak yang kita tak dapat nampak. Kucing guna minyak ni dekat pipi dia lepas tu gesel kat semua tempat strategik untuk tanda kawasan. Jadi apa maknanya die gesel kat korang? Maknanya korang tu milik dia. Xmo kongsi2 dahh


Angkat ekor/main2 ekor
Pernah dalam artikel sebelum nih saya bagitau cara kucing berkomunikasi kan? Ekor pon memainkan peranan penting. Kucing nih kalau die gembira/happy dia akan main-mainkan ekor dia. Kalau dia perlahan2 usap ekor dekat kaki atau tubuh anggota kita yang lain, tu bermaksud dia selesa dan sayang dengan kita.

Kerdipan mata dan eye contact
Dari mata turun ke hati. Haha. Kerdipan perlahan mata kucing terhadap kita menunjukkan dia percaya sepenuhnya dengan kita. Kita pon boleh buat kerdipan mata perlahan-lahan sambil pandang mata kucing nih. Kalau die respond dengan cara yang sama, korang otomatikk dah jadik cat whisper. Haha. Kalau die respond tu maksudnya dia percaya betul laa, kira macam ikatan ukhwahh tu kuat :D Lepas tu akalu nampak dia kerdipan mata perlahan, lepas tu pejam mata agak lama, tu menandakan dia aman dan tak takut langsung dengan keadaan sekitar semasa korang ada.

Dengkuran atau purring yang kuat
Korang jangan rasa takot atau seram kalau dengar bunyi kucing kuat berdengkur bila dia lepak kat korang. Ini jugak salah satu tabiat atau tanda kucing kita tuh tenang bila dengan kita. Kadang2 bunyi tu memang seram kalau tak biasa dengar. Sebagai cat lover kene paham dan menerima kucing memang kadang2 macam tuh. Kalau korang perasan, sume species kucing pon ade tabiat nih termasuk laa harimau. Boleh google kalau takk caye. Jangan masuk kandang harimau/sarkas lak semata-mata nak dengar bunyi tuh


Mengurut kita atau barang kita
Nampak macam kucing ni caring kat kita kan? Balik2 kerja je, baring depan TV. Datang laa dia atas belakang badan kita, urut2 badan kita. Ini maknanya dia sayang kita macam dia sayang family dia. Tabiat nih dikatakan kira macam flashback dia laa sebab tabiat ni kucing dewasa yang selalu buat dekat anak2 kucing yang kecik. Kira korang dah termasuk dalam family kucing! Relationship trust tuu

Menjilat/menggigit manja
Selalu kita nampak kucing grooming diri dia sendiri kan? Jilat2 badan sendiri. Kadang2 dekat kucing lain jugak. Ini menunjukkan jalinan hubungan kekeluargaan. Kalau dia dah ade jilat2 korang tu, jangan rasa jijik. Korang patut berbangga sebab bukan senang haiwan nak anggap orang sebagai ahli keluarga. Kucing tu memang percaya betul la maknanya. Kalau geget2 manja pon sama. Selalu kan nampak kucing bergurau2 gigit satu sama lain? Tu maksudnya dia nak ajak main laaa. Nampak tak hubungan berkasih sayang kat situ. Korang layan je dia jilat atau geget tu. Jangan pulak korang pon same jilat atau gigit deorang. Haha


Membawa hasil buruan
Ni terjadi dekat kucing inddor atau pon outdoor. Kalau macam indoor ni selalunya lipas atau cicak laa. Masa keluar bilik tidor, sedar2 ade bangkai lipas atau cicak depan pintu. Kalau outdoor punya kucing pulak, korang akan nampak bende2 lagi ganas macam tikus atau burung. Ini sebenarnya sebab kucing nak menghargai korang. Dia buat benda2 tu macam hadiah laa. Dia balas kebaikan kita dengan hadiah2 pelik tu. Nampak tak dia punya caring? Haha. Siapa2 yang geli dengan bangkai binatang tu semua nasib laa. Admin geli jugak kalau dapat bangkai tikos denga burung tu..

Kucing nih macam family kita, sayangilaa mereka betul2 ;)
10 tanda kucing menyayangi kita 10 tanda kucing menyayangi kita Reviewed by xtreme_paranoid on 15:26 Rating: 5

34 comments:

  1. Kucing lama saya suka gigit2 rambut saya plus dia slalu bwk balik tikus ke rumah dia juga suka duduk atas laptop kalo saya tngah menghadap laptop dlm bilik

    ReplyDelete
  2. Kucing saya lagi hebat. Tiap kali tidur dia mengeluarkan dengkur dah macam dengkur manusia.knpa ya? Ada masalah paru2 ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nenek saya ckp kucing ikut tuan dia. sebelum betuan dia okay pas dijaga dia berdengkur. dia copy tuan tuan dia. nenek tak ckp pon pasal masalah paru2

      Delete
  3. Ahak..selalu dapat lah bangkai2 tuh.. Kucing saya lepas esok bangun2 je ada biawak lah..cicak lah.. Macam2 dia bawak balik.. Dan jilat tu pon selalu dia jilat muka sya😂

    ReplyDelete
  4. Tu kucing yg korg bela dari kecik. Ni haa kes saya pulak kucing jiran ni lepas je kt luar rumah dh jd street cat. Seminggu ni suka dtg umh saya pastu gesel² kaki saya. Skg dh berani naik atas perut saya masa saya baring kt sofa. Mengurut pulak haa.. Sampai pejam² mata dia mengurut tu punyalah syok. Dia ni bukan friendly sgt pun dgn org. Kiranya liar jugaklah tp dia boleh manja² pulak dgn saya. Ada saya kidnap kanggg kalo tuan dia xnk, bg saya jelah. Kan³? 😁😁😁

    ReplyDelete
  5. Setakat ni alhamdulillah..keje nya makan tido..makan tido..hahaha

    ReplyDelete
  6. Semua tanda tu ad kt kucing saya. Tapi tu lah baru 2 hari mati. sedih tu lain macam lah. hm

    ReplyDelete
  7. kucing sy bila sy balik dari.kerja..dia akan datang jemput sy dipagar rumah smbil berguling..selagi tak angkat selagi tu berguling.lepas tu suka menjilat kaki..sy rindu dia..tapi dia sudah hilang baru 3hari ni...sy syak pwrbuatan khianat org terhadap sy...

    ReplyDelete
  8. Kucing saya stim dan dengur bila saya raba 2 biji adik dia.adakah itu tandaya kucing jantan saya kunyit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau tu yg kunyit...dgn kucing pun bernafsu ke? gila

      Delete
    2. kau tu yg kunyit...dgn kucing pun bernafsu ke? gila

      Delete
  9. Yang mana bawak cicak biasa dah , yg bawak bngkai untung lagi, kucing aku bawak anak biawak air yg masih hidup letak dlm besen kura2 aku dh kejadah apa hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nk suruh berkawan tuuu 😂

      Delete
    2. Gangster we kucing kau hahahah

      Delete
    3. Gangster we kucing kau hahahah

      Delete
    4. Aduhhh seram jugak nk buang anak biawak tu kann hihihihi.nakai sungguh dia Noo...hahaha

      Delete
  10. Kuching saya jilat satu muka saya huhu

    ReplyDelete
  11. Kucing saya...dia kencing kan saya...memang bebetul kena kencing ni

    ReplyDelete
  12. Aku suka peliharaan kucing jantan .... tapi aku tak suka dye keluar rumah comform x balik 3 hari punya.... lepas tu kencing sana sini... tapi xpe le sebab dye jantan... korang yg jantan pun perangai mesti mcm kucing jugak hahah.... habis kan beras ... keluar rumah balik 3 hari kan³... hanya si jantan je yg tahu ahaha ok²... pjg sgt comennt ye .. hanya sekadar hiburan tq

    ReplyDelete
  13. Apa yg menyebabkan anak kucing mulai bergaduh sesama sendiri dan kekadang dgn ibunya ...

    ReplyDelete
  14. Kucing saya seekor kucing yang sangat baik.Nama dia tompok 🤗

    ReplyDelete
  15. kucing saya dulu bkn setakat burung atau tikus... ular pun dia bawak balik... 😫😫syg kucing forever...

    ReplyDelete
  16. Sya pun ada masalah mcm ni..ada sekor kucing ni kt tmpt kja.asal sya kja je dia buat kalut.bila sya duduk je dia kalut nak naik atas riba..pastu mcm nk jilat jari sya.serabut btuila.anak kucing lagi.sya tk tau apa mslah dia.pening kepala dibuatnya.bila sya balik dari kja dia ikut smpai ke pintu kereta.bila sya smpai ditempat kja dia ikut memanjang.sya pernah la bg makanan dkt dia msa bulan posa ari tu.kadang kadang je la.sekarang kucing ni jd mslah kepada sya.sampaikan sya trpksa ltakkn dia diluar ketika sya bekerja.sya mungkin tk pndai nk sayang kucing..cuma sya ada jgkla perasaan kasihan terutama melihat kucing2 gelandangan ni..seumur hidup sya..kjdian ni lah y paling pelik hingga membuatkan sya serabut ketika msuk kerja.dia naik atas meja nk gigit tangan sya.maslah btuila.poning.��

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba lah trima..adope la dia..bwk blik bela n jga.. ap pon..itu pasti kebaikan or something Tuhan nk uji n kurnia..jgn serabut..klu something dlm life dtg cmtu ofcoz la ad somthing perkara yg sgt besar nk kita dpt ..bkn just dtg sesje kn..insyaAllah

      Delete
  17. Kucing saya dia bawa balik mengkarung, anak tikus takde kepala. Jiran sebelah pulak bela burung puyuh.. bau punyalah fuhh semerbak satu rumah.satu hari jiran sebelah terjerit jerit tak tahu pasal apa. Kami pun keluar rumah tanya pasaipa panik semua ni. Rupanya rupanya burung puyuh Dorang tinggal kaki saja. Badan hilang ������. Bila kucing saya balik saya pun terus interviu dia dan dan ada bulu burung lekat tepi mulut dia . Amboiiii nakai hang ni...
    jiran pun stop bela burung puyuh pasal trauma... alhamdulillah...��������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas daripada beban bau burung puyuh ...😂😂

      Delete
  18. kucg saya masa kecik2 dia sllu dtg bilik saya tidur sama2 ngn saya ..tingglkn mak dia walaupun dia tnga nenen lg. Patu bile dia besr da anakk. Tiap pagi dia bawak bby dia letk kat kat ketiak saya. Pastu smbung dia susu kan ank dia kt situ.. Kalau saya bljr mesti dia ada bawh kaki saya lepak2 ..ikut pergi bilik air ..jilt2 saya.. Bunyi purrr dia pun mmg kuat. Wwlupun da jd mama cat tp umo dia baru 7 bln.. Amd dia sgt mnja dgn sya. Maybe svb saya suka mnum susu and bg dia bks saya

    ReplyDelete
  19. Pernah la sekali ada bangkai belut yg takde kepala dianbawa balik ༎ຶ‿༎ຶ

    ReplyDelete
  20. Kucing kesayangan saya baru mati 5 hari lepas..ya ALLAH sedih teramat sangat hanya tuhan saja yang tahu perasaan saya tu😭😭😭rindu suara dan manjanya😭😭

    ReplyDelete
  21. saya ada ambik kucing kat kawan saya baru 2minggu...lepas tuu..2hari lepas dia dah tiada kena langgar dengan moto....ujian ALLAH S.W.T saya terbaca semua yang tertulis dalam niii semua dia dah buatt cuma saya ja yang tak tahuu....YA ALLAH MAAFKAN LAH AKU...sedihhh.....

    ReplyDelete

.
Powered by Blogger.