Pengenalan kucing BENGAL

Kucing Bengal antara kucing termahal di dunia. Corak dekat bulu dia sangat unik. Kalau tengok dari jauh memang serupa macam anak leopard. Ini ade sedikit sejarah/info pengenalan pasal Bengal

Sejarah dia bermula dari seorang ahli genetik yang bernama Dr.Centerwall. Dia tertarik dengan corak liar kucing hutan. Dr.Centerwall  menguji cuba mix atau menyilangkan perkawinan kucing  American Shorthair dan Asian Leoparad Cat. kalau kita kat sini panggil Kucing Hutan. Dari cubaan  itu, dia dapat beberapa ekor kucing betina. Lepas dah besar sikit, dia kahwinkan plakk kucing2 tadi dengan ayah dia semula, iaitu Kucing Hutan tadi tu laa. Die silangkan beberapa kali sampai laa generasi keempat. Generasi keempat nih laa dikenali sebagai nenek moyang Bengal yang ada sekarang. Nama Bengal ni pon die dapat dari nama saintifik atau nama latin untuk Kucing Hutan (Feline Bengalenis)



Bengal ade badan yang agak panjang daripada kucing domestik. kuat, tegap dan berotot. Dia juga ade tulang rangka yang besar dan kuat. Bulu halus, rapat dan tebal. bengal yang berkualiti susah nak jumpa, tu sebab harga dia mahal

CIRI-CIRI TUBUH BADAN
Baka Bengal ada tubuh badan yang besar, tegap dan kuat kerana mewarisi genetik asalnya. Anggaran biasa berat badan bengal 4-5 KG. Bengal jantan ade yang sampai 10KG berat dia. Nak kenalpasti bengal secara kasarsusah. Ini adelah disebabkan kucing lain ade yang corak menyerupai dekat2 dengan bengal, macam kucing bercorak marble/tabby. Korang boleh tengok kat MUDAH.MY, berapa banyak kucing corak macam Bengal, deorang claim sebagai Bengal. Asal berbelang tompok2 je Bengal. Salahh tu :D

BENTUK BADAN
Bentuk badan dalam kategori atlet untuk kucing. Panjang dan mempunyai ekor sederhana panjang. Ekor selalunya berbelang hitam.

WARNA BULU
Bengal memiliki warna bulu yang sangat special, depends dekat genetik. Coklat, keemasan, hitam2, putih snow. Corak yang terdapat kat bulu bengal adalah spotted dan marble. Spotted dan marble nih pulak terbahagi kepada beberapa kategori. Nanti admin akan huraikan dalam post yang lain mengenai bengal.

BENTUK KEPALA
Bentuk kepala pada kucing bengal  mempunyai ukuran besar dan panjang, tapi bila compare dengan badan die nampak kecik sikit. Kulit hidung mempunyai warna merah dengan garis hitam di luar, telinga pada bengal runcing ke atas, dan warna mata hijau/keemasan. Ade jugak mata warna biru, depends dekat genetik.


Kat bawah nih gambar2 kucing Bengal. Boleh cuci mata dulu sementara kumpul duit untuk dapatkan bengal sebagai ahli keluarga terbaru korang :)










Pengenalan kucing BENGAL Pengenalan kucing BENGAL Reviewed by xtreme_paranoid on 12:26 Rating: 5
.
Powered by Blogger.